Tempus-Fugit (De tijd vliegt)

   Onze huidige boot, de "Secundo"

Vacance 1050 OK   

  • Een stalen knikspantkruiser van 10,32 x 3,40 x 1,- mtr. 
  • Netto waterverpl. c.a. 9.500 kg. Kruiphoogte 2,40 mtr. en masthoogte 3,15 mtr. 
  • Bouwjaar schip 1995, bouwnr. 73.
  • Hermotorisering in 1998 ivm. overcapaciteit van de ingebouwde (gebruikte) FORD-2704
  • B.j. nieuwe motor 1997 en inbouw (nieuw) in 1998. 
  • Dit is een 4 cyl. oliegekoelde Deutz F4M 1011 F, levert 65 pk bij max. 3000 omw./min. 
  • 4-blads schroef (bladmaat en pitch onbekend), rechtsdraaiend. PRM 160-D hydraulische keerkoppeling 1:2. 
  • Stuwdruklager met homokineet van Aquadrive type Moduline B10/CVB 15.10
  • Een rompsnelheid van 13,2 km/u bij 2200 toeren en max.snelh. 14,2 km/u bij 2600 toeren. 
  • Draaiuren motor bij aankoop = 1481 m.u. 
  • Interkoeling met natte uitlaat. 
  • Verbruik (over 552 motoruren) gemiddeld c.a. 2 ltr/uur. 

Overige kenmerken:

  • Alle ramen van van het merk Marex . Beide voorramen ¾ klapbaar met uithouders.
  • Afsluitbare slaapcabine met 2 (lekkere) V-bedden van 2,05 x 0,90 mtr.
  • Zijramen in keuken en slaaphut van het merk GEBO, te openen en vv. horren en regenkapjes.
  • Vluchtluik 52x52 cm in de slaapkamer en vv. schuifhor met verduistering. 
  • 1 x hangkast en 1 x legkast en kastjes onder bedden in de slaapkamer.
  • Kasten in keuken en kajuit en grote laden onder de zitbank. 
  • De zitbank in de kajuit is om te zetten in een 2 pers. bed met de aanwezige kussens.
  • Alle afvoeren badruimte en keuken boven water via een......
  • Afvalwater-/spoeltank van 92 ltr. 
  • Dubbelwerkend ankerlier -handbediend- met 40 mtr ketting en poolanker van 25 kg, 
  • Ingebouwde gasbun achterop voor 2 x 11,5 kg flessen
  • Waterboiler van 40 liter op de motorwarmte. 
  • Badcel met el. toilet, douche en wastafel met mengkraan. 
  • Veel bergruimte in kajuit en nog meer onder de kuip.
  • Aparte hydrofoor voor el. toilet en dekwasinst. Dekwaskraan/buitendoucheaansluiting in de kuip evenals de walstroomaansluiting. 
  • RVS strip op berghout, RVS-railing (30 mm) en -achtertrap. 
  • Massief teakhouten vloer in de kuip en op zwemplateau.
  • GPS = Garmin-128  met buitenantenne,  boordradio AKAI met meerdere speakers (stereo),
  • Dieselkachel (= Webasto-Airtop 32-S/2750 Kcal) met thermostaat en nachtstand. Verwarming ook in keuken, slaapcab. en doucheruimte.
  • Mass. teak achterdeuren v.d. kajuit in 4 delen volledig te openen. Middendeel te v.v. een muggenhor.
  • 1 Stalen brandstoftank van 300 liter en 2 x RVS watertank(s) van elk c.a. 300 ltr.
  • 1 x kuiptent voor zomer (wit Stamoïd) en 2 x winter (grijs en v.v. meerdere ramen achter en zijden en een blauwe zonder ramen).

Technische refitt in begin 2012 (een deel van de gebreken op kosten van de verkoper)

  1. 2 nieuwe serviceaccu’s -2 x á 180 A/h, nieuwe Jabsco koelwaterpomp 1”, nieuwe motoroliekoeler, nieuw digitaal motordisplay, nieuwe boegschroefmotor (Cupa CP-40), nieuwe buitengland, nieuwe (+ 2 extra) anodes en antifouling, 2 zonnepanelen á 140 Wp/st.(Kyocera-KD140GH-2YU + Victron Blue Solar 12/24V.-20Amp.), nieuwe walstroomaansluiting met hoofdzekering en aardlekautomaat in de kuip, nieuwe ramcylinder en stuurpomp.
  2. Nieuwe houten mast, nieuwe rvs hoorn en 1 x acculader (Victron 12 V.- 15 Amp.).
  3. Verplaatsing standleiding buitenwater/motorkoeling en montage grotere (metalen) wierfilter.
  4. Inbouw GX-1100  binnenvaartmarifoon.
  5. Plaatsing van 7 RVS-verhaalklampen (model Pi) op de boorden en boeg.
  6. Nieuwe bekleding kajuit- en kuipbanken en stuurstoel + nieuwe vloerbedekking.
  7. Rookmelder en CO²-melder in slaapk. bij de keuken.
  8. Dieseltank van binnen schoongemaakt i.v.m. dieselbacterie.
  9. Olie- en dieselfilters vervangen.
  10. Gasinstallatie gecontroleerd en slangen en regelaar vervangen.

Onderhoud 2013-2014

  1. Olie- en dieselfilters vervangen.
  2. Verder alle slangen en aansluitingen gecontroleerd.
  3. Verder weinig gedaan omdat dat niet nodig was.

Onderhoud 2014-2015

  1. Nieuwe kuiptent laten maken bij "Kap&Zeil" van ivoorkleurig Stamoïd
  2. Daar ook 2 nieuwe bedmatrassen laten maken. 
  3. Distributieriem Deutz vervangen en nieuwe trillingdempers (v=45/a=55 shore) gemonteerd.
  4. Olie ververst en filters vervangen. 
  5. Accubewaker BMV-700 geïnstalleerd.

Onderhoud 2015-2016

  1. Alle gasslangen vervangen (bleek later pas na 5 jaar te moeten) en zowel gasstel als koelkast nagezien en schoongemaakt.
  2. Olie ververst en filters vervangen.
  3. Vuilwater-/spoeltank gedemonteerd en schoongemaakt en waar nodig andere aansluiting en slang.
  4. Het vlak daaronder schoongemaakt en geschilderd.
  5. Mast geschuurd en meerdere malen gelakt.
  6. Een gasdetector onder de keuken geplaatst en op de permanente voeding van de solarregelaar aangesloten.
  7. Een nieuwe startaccu (Optima Redtop) geplaatst.
  8. Bij "De Koornwaard" in Heukelum op de wal voor een schilderbeurt van de hele romp in Mei. 3x in de 2k van De IJssel. Ral-1014. Striping betongrijs. OWS 3x en de kimmen 4x in de harde A.F. (Interspeed extra).
 
  De "Secundo" oude look   
 
   De "Secundo"nieuwe look

Onderhoud 2016-2017

  1. Smeerolie- en alle filters vervangen. Nieuw type olie in gebruik genomen van een leverancier en dealer van Deutz. Het betreft Kroon-olie Multifleet SHPD 15W40.
  2. Vuilwater-/spoeltank weer helemaal geleegd en schoongemaakt i.v.m. winterperiode.
  3. Dieseltank na 4 jaar preventief weer leeg- en schoongemaakt i.v.m. (minimale) aanwezigheid dieselbacterie.
  4. Scheg helemaal leeg- en schoongemaakt en geschilderd, daarna de schoongemaakte ballast weer terug.
  5. 2e voorfilter met apart aanzuigpunt  geplaatst. Geeft in voorkomend geval meer zekerheid bij e.v.t. dieselbacterie en "voltrekken" van de filters.
  6. Bovenbouw geschuurd en geschilderd in de kleur "Arctic white"
_____________________________________________________________________________________________________

 De camper

Een camper kopen

Een lokale wijsneus zei: “Je moet een 'Burstner’ kopen, dat is de 'Mercedes' onder de campers”. Dat hebben we dan maar gedaan. Na enig zoeken vonden we er een die nog een mooie kleur had ook. (Bordeaux met zilver/grijs metallic). Wij vinden het mooier dan een witte. Een tweede handsje van ruim een jaar oud, die iets meer dan 11.000 km op de teller had. Het is een winterharde zei de verkoper. En alles er op en er aan. Het zag er allemaal zeer goed uit. Na wat informeren en nog eens bekijken hebben we hem gekocht. Op 6 april 2009 hebben we hem opgehaald en zijn ermee op 9 april op reis gegaan.  Het 1e jaar verder weinig gereden omdat ikzelf nu 2 maal achtereen levensbedreigend ziek werd. Is gelukkig allemaal redelijk goed afgelopen. 

 

Gegevens van de camper:

  • Burstner Privilege t695G, model 2007 v.v. alle denkbare luxe.
  • LxBxH = 7,13 x 2,30 x 2,85 mtr. Maart 2008 op kenteken en in gebruik genomen bij km-stand 11.212.
  • Op onze naam sinds 6-4-2009, eigen import uit België, van particulier.
  • Camper weer verkocht en kenteken overgeschreven op 13-5-2013.
  • Alle noodzakelijke modificaties zijn doorgevoerd, direct te controleren op de site van FIAT.
  • Teller bij verkoop op c.a. 47.550 km. (NAP geregistreerd!)
  • 1e week van april 2012  nog een jaarlijkse keuring van de gasinst. met certificaat en grote onderhoudsbeurt incl. verv. distributieriem en preventief vervangen waterpomp.
  • Alle instructie en onderhoudsdocumenten waren aanwezig.
  Voorzien van de volgende extra’s:  
  • Achteruitrijcamera (kleur), geschakeld op versnellingspook.
  • Luifel (Omnistore, type 5002) incl. windborging en stormverankering
  • Handmatig uitklapbare “Omnistore” instaptrede, vaste montage
  • Motorairco in cabine
  • (Oppompbare) hulpluchtvering op achteras (eind 2009)
  • Verstevigde en verhoogde veerspiralen voorvering (eind 2009)
  • Cruissecontrol
  • Professioneel aangelegde LED-dagrijverlichting (mei 2011)
  • Extra kachel met vent. voor verwarming passagiersruimte
  • Ringverwarming + Truma 6xxx serie
  • Automatische satellietschotel met decoder en 12 V. tv
  • Radio/CD speler (A-merk met blue tooth tel.aansl. etc)
  • TEC-tower + gasoven/-grill (koeling 160 ltr. en vriezer 33 ltr.
  • Vast achterbed boven de garage van 2,20 x 1,45 mtr.
  • Extra FIAMMA (en HEOSAFE- (binnen)sloten op alle deuren.
  • Kleurextra’s: Silver/bordeaux metallic cabine en opbouw.
  • 2e serviceaccu. Alle 3 accu’s (105 Ah) nieuw in 2010 i.v.m. inst. gelijke soort en cap.
  • Daglicht zonnepaneel 135 W/p incl. eigen laadregelaar.
  • Plissépakket cabine en op alle overige ramen, deur en luiken duplex-plisséhorren.
  • Winterpakket, o.a. vorstvrije watertank(s) en automatische vorstbeveiliging boiler(12 ltr.).
  • Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels.
        Veel opties en accessoires aanwezig zoals b.v.:
  • 2 sets levelerblokken + blokkeringskeggen
  • 4 st. zgn. “Wheelsavers” voor langdurig stilstaan
  • Afdichtplaatjes (winterafdichting en wasstraat) voor koelkastroosters
  • 2e (nog nieuwe) Thetford C-200 toiletcassette
  • Set reservelampen en zekeringen
  • Kussenset voor 2e bed in dinette
  • Binnenverlichting v.v. stroombesparende LED-verlichting
  • Stoffen beschermhoezen voorstoelen
  • Extra potkrik en (2 schaarkrikken, voorkomt wiebelen bij wind)
  • Compleet reservewiel (nieuw juli 2011), ook standaard reparatieset aanwezig
  • Garmin-Nuvi 765t” nav.syst. v.v. actuele camperplekken en campings van ANWB, “Campercontact”, “Facile en Route”, en ook alle Europesche LPG-stations
  • LPG installatie, 2x 27 ltr/11,5 kg. met “vaste” buitenvulaansluiting 
  • Incl. Europa- set verloopnippels LPG
  • 2 zijwanden en voorwand voor Omnistor-5002 luifel
  • 2 metalen assteunen á 2 ton/st. voor wielverwisseling of winterberging.

Kortom een meer dan complete en luxe camper. 

We hebben hiermee ruim 3 seizoenen door Europa rondgereden.

Maar ook hier gold, dat de gezondheid steeds beter werd en de hang naar het water steeds sterker (te sterk!).

Daarom dit speeltje maar weer verkocht, temeer omdat ik niet echt een asfaltridder ben en de campercultuur niet echt de mijne is.

___________________________________________________________________________________________

  Onze vorige boot, de "Basher"

Altenakruiser                                                                                            

Een stalen knikspantkruiser, bj. 1981 van 11,20 mtr x 3,65 mtr x 1.00 mtr. Gedreven door een DAF DD-575 van 105 pk met PRM-265 hydraulische keerkoppeling 1:2,79. Kruissnelheid 14 km bij 1500 rpm en topsnelheid 15,7 km bij c.a.1900 rpm. Verbruik gemiddeld over alle jaren c.a. 4,6 ltr/u

1 stalen dieseltank van 250 ltr aan BB en 1 RVS watertank van 250 ltr aan SB in de machinekamer. De watertank is deels geïsoleerd.

Ebersprächer 3,7 kW diesel-/heteluchtkachel uit een stadsbus aangestuurd door een ruimtethermostaat in de kajuit.

V.v. een combimarifoon en (Garmin)-GPS. 2 accublokken van 2 x 240 A/h. 24 voltsysteem dus. Ook dieptemeter en elektronisch compas aanwezig.

Later het achterschip verbouwd, waardoor het schip uiteindelijk 11,80 mtr. lang werd. Ook de slaapkamer omgebouwd naar 2 afzonderlijke bedden. Lekker veel ruimte. Verder een 2e koelkast ingebouwd. Best veel koelcapaciteit.

Hierna de boot laten stralen en in de "Dubbelcoat" van "De IJssel"  laten zetten/spuiten. Was ook voorzien van aluminium raamlijsten.

In 1999-2000 een gereviseerde DAF 575 DS  ingebouwd ter vervanging van de DAF 575 DD. "De 1e "afgetoerd" op max. 2000 rpm. (c.a.85 pk) i.v.m. het oververmogen. Tevens de schroef iets aangepast daarop. Ook een  nieuwe biminitop boven het achterdek laten maken.

We hebben deze verkocht in 2009 omdat Janny in 2008 erg ziek was en het geheel erg slecht uit zag voor de toekomst. We hebben hem/haar 14 jaar gehad en er met plezier mee gevaren.

 

  De "Basher"

______________________________________________________________________________________________________

De respectievelijke motortjes:

                                   

Deutz F4M 1011-F                      FIAT 2,3 multijet                                DAF 575 DS 

            65 pk                                          130 pk                                              105 pk           

Doorzoek de website

Contact

Ga naar de tab "Contact" voor een e.v.t. E-mail en het Gastenboek
Van 1996-2007 onze 1e jachthaven

Jachthaven-camping 't-Wilgerak

______________________________________________________________________________
Als tussenhaven in 2007

 

Jachthaven "De Maas" in Alem

________________________________________________________
Onze thuishaven 2007-2016 was:

_________________________________________________________________
Onze thuishaven vanaf eind 2016 is:

_________________________________________________

Onze eerdere vriendjes:

 
Shariff
 
Bas....(her)
 
Onze laatste peuk....Omar-Luigi