Tempus-Fugit (De tijd vliegt)

                       

"Doe zaken" 

........... ofwel arbeid zonder dwang t.b.v. m'n eigen voordeel en/of plezier.
 

Jullie hebben dat vast ook wel eens. FF niks te doen hebben en dan gewoon wat bedenken om je leven aangenamer te maken. Of dingen die het je althans gemakkelijker maken. De zaken in de rubriek hiernaast en hieronder horen bij deze categorie. Zo maar een beetje huisvlijt tot en met op echt werk lijkende projecten. 

(Zie verder onder de tab "Grotere projecten" linksboven.)

                                                            

Kuipbankje

Mijn vrouw is slecht in trapklimmen, maar de boot uitkomen gaat niet zonder. Dus voor haar een beter bestapbaar trapje gemaakt omdat het origineel alleen voor langbenen zoals ik bestemd was.

  
 

Uit 1 vuren paneel kant en klaar op maat gezaagd in spiegelvorm en hardhouten dorpel in 2en gezaagd, hoekjes eronden en gelakt.....gelakt......gelakt. Daarna nog een antislipdorpeltje en moeders is erg tevreden.

 

Loopplank

Van een kant en klaar recht trapdeel (2,40 mtr.) gemaakt van de DHZ-zaak. Houten of aluminium loopdeel er in. Wieltjes er aan omdat het schip beweegt natuurlijk.
 
 
 

Zelf (water)filter maken

Koop bijgaande PVC-onderdelen in de maat die je wilt, een verpakking wasemkapfilter en 2 slangentules in de maat die je wilt. ook een klein potje PVC-lijm niet vergeten. Allemaal in 1 keer bij de DHZ. Rubberringen wel even met zuurvrije vaseline insmeren tegen het "stropen tijdens het stevig vastdraaien. Daarmee kan het volgende filter maken waarmee je een grote capaciteit hebt. In mijn geval bb-water voor het toilet, want dat wil moeders toch echt schoon binnen hebben.
 
 
 
 
 
 
Extra uitgang op de pilaar en naar eigen hydrofoor
 

Als je dit vind......................................is het volgende project je deel.

 
    Dieselolie en filter vervuild met bacterieslijm                    Mangat in de tank zagen
 
 
                    De tank goed reinigen                                                    Luikhoofdje maken
 
 
        Tank vloeistofdicht maken incl. oliebest. kit !                                           En afgewerkt.

Kuip gerenoveerd

Op het losliggend luik scharnieren en sloten gemaakt. Ook de zijdeuren van de kastjes voorzien van slotjes. En zoals elder opgemerkt, de hakenstokken een eigen plaats gegeven. Vloer gereinigd en in de teakolie gezet. (Jaarlijks fenomeen)
 
 
 

Bestaande koelkast van 48 ltr vervangen door koelkast van 128 ltr. Meervoudige energiemogelijkheid (12 V., 230 V. en propaangas 30 Mb)

 

                              Beginsituatie                                                Uitgebroken etc.

 

 

                                Bijna klaar                                                    Nieuwe situatie

Zonnepanelen geïnstalleerd

2 x 140 Wp KYOCERA daglichtpanelen geïnstalleerd. Niet geboord, maar steunen gelijmd met "TEC-7"
 
 
                 Steunen opgelijmd                                                         Panelen geplaatst en de kit laten uitharden

Distributieriem vervangen

Omdat de onderhoudshistorie van de "Deutz" niet bekend was, heb ik na het 1e seizoen toch maar de distributieriem en de spanrol vervangen. Daarvoor zelf een hijsbok gemaakt en de motor met een kettingtakel uit de put gehaald en weer teruggezet. Ook gelijk de trillingdempers vervangen.
Riem en rol vervangen met het juiste gereedschap is nog geen 0,5 uur werk. Het maken van de hijsbokken & transportwagen was nog het meeste werk.
 
 
    Deutz eruit en op transportwagen                     Deutz in de kuip gezet
 
                Oude riem en rol                                                      Nieuwe riem en rol 
 
          Weer opgebouwd........                      en                           weer op z'n plaats gezet

Elektra gerenoveerd

Na een paar kleine en 1 grotere storing, het gehele 12 V. elektrasysteem gereorganiseert en er een 230 Volt systeem aan toegevoegd. Daarop op strategische plaatsen wandcontactdozen geplaatst. Dit tot groot genoegen van moeders. De bestaande accuschakelaar verwijderd en er een accuscheidingsblok tussen gezet. Daarop alle voedingsbronnen (dynamo, acculader en regelaar zonnenpanelen) aangesloten. Rechts van het diodeblok is de shunt van de accubewaker geplaatst. Kabelgoten zijn gewoon van de DHZ-zaak. Grote verbruikers op de DIN-rail met een eigen automaat en de kleinverbruikers op het bestaande paneel op het dashboard.

 
  
  Bekabeling aangepast en opgebonden                                        Verder alles onder de stuurstand
 
 
    Nieuwe situatie verdeling gebruikers                                      Kleur stopcontacten

Minder draaien

Stuurinstallatie (liever) van de "Secundo" aangepast. Moest voorheen 5,5 x draaien om het roer van boord tot boord te draaien. Nu nog maar 3,25 x.
 
 

Weer dieselbacterie !

Bij de filterwisseling geconstateerd dat er weer dieselbacterie in de tank zit. Daarom weer de bekende aktie toegepast.
 
 
                                        Tank leegmaken                                                    en openen.....
 
 
                           dan zie je dit.....,                                             terwijl je dit MOET zien. Schoon dus.

Nogmaals Dieselbacterie

Ik zag onderstaand bericht op de site van de VNM voorbijkomen. Toch iets om over na te denken !

Quote:

'Zeilen' heeft in de loop der jaren een aantal brieven van lezers gekregen over een agressieve dieselbacterie. Nadat deze lezers met blote handen de vervuilde dieseltank of vervuilde filters hadden schoongemaakt, brokkelden hun nagels een aantal weken later af. Ook kwamen zwarte randen onder de nagels en werd het nagelbed aangetast. Eén lezer meldde zelfs dat een stuk van zijn vinger is afgezet, omdat hij niet meer te genezen was.

Diesel'Zeilen' heeft al eerder bij 'TNO Den Helder' navraag gedaan en leerde dat het probleem van de agressieve dieselbacterie bekend is. De verontreiniging kan zelfs stalen of rvs tanks aantasten. Deze dieselbacteriën gedijen vooral in een zuurstofarme omgeving, zoals in of onder de sliblaag in een tank. Vooral de lasnaden zijn favoriet. Behalve dat de dieselvervuiling dus slecht is voor je tank, is hij ook slecht voor je gezondheid. Het dragen van handschoenen bij het schoonmaken van tanks of filters is dus geen overbodige luxe. Zorg ervoor dat de drab je huid niet aantast.

Scheg schoongemaakt.

Scheg achterin (ballast) leeggehaald en grotendeels schoongemaakt. Ik kon helaas niet helemaal achterin komen. Er bleven nog 5 staven liggen waar ik niet bij kon. Put was nog vies a.g.v. de olielekkage (lekkende koelolieslang)  van vorig jaar op 2 mei op weg naar werf/schilderbeurt, waardoor c.a. 5 liter olie onderin is gelopen en onder/aan de ballast is blijven kleven.  

  

                         “Vieze en vette” ballast                                                  Schone scheg

Scheg verder schoongemaakt, enige keren in de “Primocon” gezet en daarna de ballast zelf schoongemaakt met kachelpetroleum (20 stukken!) en weer terug gelegd. Al met al een vies en pittig karweitje.

 

        Ballast schoon en weer terug                                            Tanktop ook weer klaar

Extra dieselfilter

  

  2e diesel voor-/groffilter geplaatst op een makkelijke plaats, beide met eigen aanvoer van 8 mm

Doorzoek de website

Contact

Ga naar de tab "Contact" voor een e.v.t. E-mail en het Gastenboek

Sluishaakje:  

 

Gemaakt van betonijzer met een slang eromheen voor "de verf". (zie 2e foto) Heb 2 soorten, smalle bek en wijde bek. Past overal op. Het 2e kleine haakje is bedoeld voor de pikhaak. Kun je de haak ver van je af naar boven, opzij en naar onder de baas blijven. Wel het touw strak houden. In dit geval is de RVS-sluiting bedoeld als contragewicht en draai van het touw. Beter om de steel langer te maken en het ook een kwartslag draaien.

Hakenstokken opbergen

Was vaak de hakenstok kwijt of pakte de verkeerde. Nu 1 plaats waar ze hangen op grootte. Aan de kuipbank in kunsstof gereedschapklemmen.
 
 

Vijfpotig haakje (Swobbitt)

Makkelijk een hakenstok die je kunt uitschuiven van 2,40 mtr naar 3,50 mtr. met een meervoudig kopstuk. Makkelijk om touwtjes op sluizen te zetten. V.n.l. in België en Frankrijk, vooral als je er een kniksegment bij koopt.
 
 

Omdat wij vaak op "RPR-water" varen, een radarreflectortje gemaakt en met een railmount bevestigd.

 

Accu-indicator geïnstalleerd (BVM-700)

Nieuw watervast (kunststof) laminaat gelegd

Nieuwe GPS- en Marifoon(+ antennes) geïnstalleerd.

Kastruimte verdubbeld

Anker gewisseld

Het bij de boot behorende anker (50 kg) gewisseld/geruild voor een kleiner exemplaar (32 kg) die met de vloeien wel binnen de beschermplaat valt.

Makkelijk stuurknopje

Bijpassend kastdeurknopje gemonteerd.

Vorstbescherming standpijp

Om schade te voorkomen op een plek waar geen antivries gebruikt kan worden. "Blinde gasslang met daaromheen een op maat gemaakt CV-isolatiestuk.
 

Irritant.....

Lekkage constateren en dan het lek niet kunnen vinden. Een proff. monteur had bedacht dat je een spiroslang kon opkeggen en de slangenklem precies op de borstribbel van de koelertule vast kon zetten zonder de boel stuk te knellen. Dan krijg je aan de onderzijde een lek waarvan de herkomst heel slecht kunt vinden. Zie hier de oorzaak.
 

Stuurpomp kapot/vervangen?

Een klus die achteraf niet nodig bleek. Zie in de reisverslagen. Het geheim zat in de wijze van ontluchten. Ook voor de dealer een opstekertje.
 
 

Railing compleet

Het open gedeelte van de railing bij de uitstap dichtgemaakt i.v.m. veiligheid en comfort.

  

Koelkastje er bij gezet.

I.v.m. te kort aan koelcapaciteit op de "Basher" gewoon er één bijgezet. Wel volgens de regels der kunst i.v.m. ons eigen veiligheid.

 

Nieuwe thuishaven er op gezet

Display startaccu

Schakelbaar display voor de startaccu geplaatst